De wereld van SEO is voortdurend in beweging waarin Google het algoritme regelmatig aanpast.
In december 2022 kwam Google met een grote update: E-E-A-T, ook wel bekend als Double E-A-T. Met de update zijn de richtlijnen voor de inhoud van websites aangescherpt. Dit zorgt ervoor dat bezoekers beschikken over de meest hoogwaardige en relevante content.
Op deze pagina gaan we dieper in op de betekenis van E-E-A-T, waarom het belangrijk is, en hoe je dit toepast op jouw website.
Eerst was er Google E-A-T
Nu is er Google E-E-A-T (Double E-A-T)
Waarom hecht Google zoveel belang aan E-E-A-T?
Hoe checkt Google of jouw content aan E-E-A-T voldoet?
De vier pijlers E-E-A-T eenvoudig uitgelegd
Is E-E-A-T een ranking factor?
Hoe voldoe je aan de E-E-A-T criteria?
De verschillende niveaus van E-E-A-T
Hoe kan je E-E-A-T voor je laten werken op jouw website?
Hoe kan ik mijn E-E-A-T positief beïnvloeden met content?
Trainingen en online advies als eerste ontvangen?
Conclusie
Veelgestelde vragen
Google E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Het werd in 2014 voor het eerst opgenomen in de Google Search Quality Guidelines. De Medic Update in 2018 was de belangrijkste. Deze update richtte zich vooral op het beoordelen van websites met medische informatie. Het doel hiervan was om de kwaliteit en relevantie van zoekresultaten te verbeteren.
Sinds december 2022 heeft Google de lat hoger gelegd door Experience toe te voegen aan het rijtje, waardoor het nu bekend staat als E-E-A-T (Double E-A-T). Met de toevoeging van Experience, kijkt Google nu of de schrijver van content ook daadwerkelijk zelf ervaring heeft met het onderwerp. Zo worden er regelmatig updates aan het Google algoritme toegevoegd om de kwaliteit van content te waarborgen.
In de afgelopen jaren zijn er enkele belangrijke updates uitgevoerd aan het E-E-A-T algoritme. Hieronder volgen de belangrijkste updates die tot op heden van grote invloed zijn op het Google zoeknetwerk:
Google bepaalt aan de hand van E-E-A-T, of je website in aanmerking komt om hoog in zoekresultaten te eindigen. Het is namelijk belangrijk dat bezoekers toegang hebben tot betrouwbare en kwalitatieve informatie. Bovendien moeten bezoekers een positieve ervaring hebben tijdens het bezoeken van je website. Wanneer je content aan al deze richtlijnen voldoet, zal Google jouw content rijkelijk belonen.
Google combineert algoritmen en de inzet van menselijke beoordelaars ‘Search Quality Raters’ om te beoordelen of je website aan de E-E-A-T criteria voldoet. Hieronder leggen we jou uit hoe dit precies werkt.
De algoritmen van Google beoordelen verschillende punten van je website om de E-E-A-T waarde te bepalen. Dit zijn onder andere de inhoud, de links die naar je site verwijzen, en de beveiliging van je website. Het is belangrijk om te weten dat Google regelmatig zijn algoritmen verbetert en bijstelt. Daarom is het verstandig om de SEO op je website up-to-date en actueel te houden.
Om de kwaliteit van zoekresultaten te verbeteren, gebruikt Google menselijke beoordelaars. Deze ‘Search Quality Raters’ controleren of de informatie op je website goed aansluit bij wat mensen zoeken. Ze kijken niet alleen of de zoekresultaten actueel zijn, maar ook of de informatie compleet is. Wanneer de ‘Search Quality Raters’ vaststellen dat de inhoud op je website precies biedt wat iemand zoekt, wordt het beoordeeld als ‘Fully Meets’. Dit betekent dat de gebruiker niet verder hoeft te zoeken, en de beste informatie tot zijn beschikking heeft. Dit proces, samen met de richtlijnen van Google zorgt ervoor dat bezoekers de meest betrouwbare en relevante zoekresultaten krijgen.
Wanneer we online iets opzoeken, vertrouwen we op Google voor de meest betrouwbare en relevante informatie. Bij het beoordelen van deze zoekresultaten gebruikt Google de vier pijlers van E-E-A-T. Laten we hieronder wat dieper ingaan op elk van deze belangrijke termen en de betekenis erachter.
Met de recente toevoeging van ‘Experience’ aan het rijtje van Google E-E-A-T, wordt het belang van eerstehands ervaring benadrukt. Er wordt beoordeeld of je werkelijke ervaring hebt met de onderwerpen waarover je schrijft. Wanneer je bijvoorbeeld een artikel over een product of reisbestemming schrijft. Heb je het product ook echt hebt gebruikt? Of ben je ook daadwerkelijk op de reisbestemming geweest? Deze persoonlijke ervaringen maken je content geloofwaardiger en waardevoller in de ogen van Google.
Google waardeert content die komt van mensen met kennis en ervaring. Expertise laat zien dat je niet alleen de theoretische kennis hebt, maar ook de praktische ervaring in een bepaald vakgebied.
Je zou waarschijnlijk eerder kookadvies aannemen van een ervaren chef-kok dan van iemand die toevallig een kookboek heeft geschreven.
Door inhoud van hoge kwaliteit te bieden, toon je aan dat je echt verstand hebt van een bepaald onderwerp. Het is ook belangrijk om je opleidingen en kwalificaties te laten zien. Google beoordeelt namelijk deskundigheid niet alleen op basis van je content, maar ook aan de hand van je achtergrond. Bezoekers krijgen hierdoor een beter beeld of je betrouwbaar en deskundig bent.
Online zichtbaarheid gaat om meer dan alleen het hebben van goede content. Google vindt het belangrijk dat je wordt gezien als een autoriteit in je vakgebied. Maar hoe bereik je dat? Het is bijvoorbeeld belangrijk dat gerespecteerde websites naar jouw site linken en dat je aanbevelingen krijgt van experts in jouw vakgebied. Wanneer professionals naar jouw website verwijzen, versterkt het je reputatie. Ook helpen reviews en actieve aanwezigheid op sociale media met het overkomen als autoriteit. Blijf je dus verdiepen in jouw specialisme. Zo wordt jouw website door Google gezien als de plek waar bezoekers toegang hebben tot betrouwbare informatie.
Vertrouwen in je website is cruciaal voor zowel de bezoekers als Google. Dit vertrouwen laat de nauwkeurigheid, eerlijkheid en veiligheid van je content zien. Het biedt gebruikers de zekerheid dat de inhoud van jouw website betrouwbaar is. Maar hoe bouw je dit vertrouwen op? We geven enkele voorbeelden van waar je op moet letten:
In E-E-A-T staat betrouwbaarheid (Trustworthiness) dus niet voor niets centraal, want zonder vertrouwen heeft zelfs de meest ervaren en deskundige website weinig waarde.
E-E-A-T wordt niet direct als een meetbare ranking factor door Google beschouwd. Maar het is wel enorm belangrijk dat zoekresultaten de gebruikers een goed en betrouwbaar antwoord geven op hun vragen. De algoritmes van Google hebben de capaciteit om veel te analyseren, maar voor het controleren van E-E-A-T is er menselijke inbreng nodig. Daarom zet Google ‘Human Evaluators’ in, die met specifieke richtlijnen werken. Dus ook al telt E-E-A-T niet direct mee in hoe hoog je rankt, het beïnvloedt wel hoe Google de waarde van jouw website ziet. Een goede E-E-A-T is daarom zeer waardevol voor je website. Vooral omdat Google steeds vaker de betrouwbaarheid en kwaliteit van content beoordeeld.
Zoals gezegd hebben websites die voldoen aan de E-E-A-T-richtlijnen een grote kans om hoge posities in zoekresultaten te krijgen. Dit leidt tot meer verkeer en online zichtbaarheid. Maar hoe voldoe je aan de E-E-A-T-richtlijnen? Hieronder geven we enkele bruikbare tips:
Straal kennis uit en laat zien dat je een betrouwbare bron bent. Het is heel belangrijk dat je informatie goed onderbouwt.
Zorg ervoor dat je website snel laadt, gemakkelijk te navigeren is, en goed werkt op alle apparaten. Een duidelijk menu en overzichtelijke pagina’s helpen bezoekers snel te vinden wat ze zoeken.
Maak je website toegankelijk voor iedereen, ook voor mensen met een beperking. Zo voldoe je aan de ”Web Content Accessibility Guidelines” (WCAG). Denk aan makkelijk leesbare lettertypen en alternatieve tekst bij afbeeldingen.
Een goed ontworpen website houdt bezoekers langer vast. Een fijn kleurschema, goede afbeeldingen en voldoende witruimte maken al een wereld van verschil.
E-E-A-T kent verschillende niveaus waarop websites scoren. Deze zijn terug te vinden in de kwaliteitsrichtlijnen van Google. Uiteraard wil je dat je website een hoog E-E-A-T niveau scoort. Maar laten we eerlijk zijn, dit resultaat is niet binnen een dag bereikt. De meeste websites zitten op een goed E-E-A-T niveau, mits ze waardevolle inhoud bieden. Websites met de laagste niveaus komen vaak over als SPAM, terwijl de hoge niveaus een ware uitdaging zijn om te bereiken. Kortom, het is belangrijk om je bewust te zijn van de verschillende niveaus van E-E-A-T en hoe Google ernaar kijkt.
Pagina’s met de laagste E-E-A-T-score komen vaak over als onbetrouwbaar. Deze websites bieden meestal geen prettige gebruikerservaring. Ook is belangrijke informatie moeilijk te vinden. Content met de volgende kenmerken wordt vaak als onbetrouwbaar gezien:
Je website kan op één vlak een goede reputatie hebben, maar toch falen in E-E-A-T op een ander gebied. Dit alles heeft te maken met de relevantie van je content. Stel je voor: een gerenommeerde kookwebsite biedt je belastingformulieren aan. Zou je die dan vertrouwen? Waarschijnlijk niet. Pagina’s met een gebrek aan E-E-A-T herken je aan de volgende punten:
De website bereikt zijn doel en bevat nuttige informatie maar komt niet in aanmerking voor een hoge of lage kwaliteitsbeoordeling. Met andere woorden, de website bevat inhoud van zowel hoge kwaliteit als lage kwaliteit waardoor het een gemiddelde beoordeling krijgt.
Websites met een hoge E-E-A-T-score zijn bijvoorbeeld niet alleen nieuws- en overheidssites, maar ook relevante video’s, websites van kleine ondernemingen en blogs. Wat ze gemeen hebben? Ze voldoen allemaal aan de E-E-A-T normen en tonen allemaal ervaring, expertise, autoriteit en vertrouwen.
Websites met de hoogste E-E-A-T-score spelen in op wat iemand zoekt. De inhoud is van hoge kwaliteit en straalt kennis en deskundigheid uit. We geven enkele voorbeelden van inhoud waar Google op let:
Dus, geef de moed niet op bij het streven naar een hoge E-E-A-T-score, want elke website heeft potentie!
Zoals je inmiddels weet, is E-E-A-T essentieel voor de vindbaarheid in Google. Maar hoe pas je dit nu toe op jouw website? Hieronder behandelen we stap voor stap hoe je E-E-A-T het beste inzet om jouw content niet alleen aantrekkelijker te maken, maar ook het vertrouwen en de waardering van je bezoekers te winnen.
Wanneer je jouw E-E-A-T positief wilt beïnvloeden, zijn bronnen, reviews, achtergrondinformatie en duidelijke contactgegevens heel belangrijk voor je bezoekers. Hieronder vertellen we hoe je met behulp van deze onderdelen de E-E-A-T verbetert van je website.
Bronnen: Het gebruiken van betrouwbare bronnen toont aan dat je informatie nauwkeurig hebt onderzocht. Het laat zien dat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen in je vakgebied. Dit versterkt je autoriteit (Authoritativeness).
Recensies: Wanneer je tevreden klanten hebt, krijg je positieve feedback. Dit toont aan dat je betrouwbaar bent (Trustworthiness) en ervaring (Experience) hebt. Reviews van bekende personen of organisaties versterken je autoriteit (Authoritativeness) nog verder. .
Achtergrondinformatie: Door informatie over de auteurs van de content te verstrekken, toon je expertise en autoriteit (Authoritativeness) aan. Deze informatie laat namelijk zien dat de content geschreven is door een persoon met relevante kennis en ervaring in het vakgebied.
Met achtergrondinformatie zorg je ook voor transparantie. Je laat zien wie verantwoordelijk is voor de content en wat hun achtergrond is. Hiermee verhoog je het vertrouwen (Trustworthiness).
Contact- en adresgegevens: Door duidelijk te zijn over hoe men je kan bereiken toon je openheid en bereikbaarheid naar de bezoekers. Het laat zien dat er een echt persoon of organisatie achter de website zit, wat vertrouwen (Trustworthiness) wekt bij je bezoekers.
Het bieden van een sterke technische basis voor je website is een belangrijk onderdeel, het speelt een grote rol in het succes van je website op de lange termijn. Tegenwoordig draait het om veel meer dan alleen de juiste woorden en leuke teksten. Maar hoe brengen we wat technische magie in je website? Hieronder geven we enkele voorbeelden van doe je dit het beste doet.
Kwaliteitsbeoordelaars, ook wel ‘Raters’ genoemd, gebruiken de Page Quality-ratings om te bepalen hoe goed de pagina zijn doel behaalt. Deze ‘Raters beoordelen bepaalde websites en deze informatie wordt weer gebruikt om het algoritme te verbeteren. Deze beoordeling gebeurt in de volgende 3 stappen:
Dit klinkt misschien ingewikkeld, maar het is eigenlijk heel simpel. Het gaat erom dat je links maakt of ontvangt die passen bij de onderwerpen van je website. Als je bijvoorbeeld een blog hebt over tuinieren, dan is het logisch om links te hebben naar websites die ook over tuinieren gaan. Zoekmachines, zoals Google, beoordelen deze links als zeer waardevol en zijn gericht op het begrijpen van de context achter zoekopdrachten. Dit heeft dus een positieve invloed op je zichtbaarheid in zoekresultaten maar ook de algehele gebruikerservaring van je website.
Schema Markup is simpel gezegd een stukje programmeertaal waarmee je zoekmachines als Google wat extra informatie geeft over je website. Wanneer bezoekers op een website komen, zien ze in eerste instantie vooral het visuele gedeelte zoals tekst, afbeeldingen, en video’s. Voor zoekmachines is het soms lastig om precies te begrijpen waar deze inhoud daadwerkelijk over gaat. Door Schema Markup toe te passen vertel je in feite aan Google waar je webpagina over gaat. Zo valt je pagina op in zoekresultaten. En dat is natuurlijk wat je wilt.
Zoekmachines hebben zelfs een gezamenlijk initiatief opgezet genaamd schema.org, een soort universele taal voor websites die je helpt om:
Het toevoegen van deze markeringen is dus een waardevolle aanvulling om je online zichtbaarheid en effectiviteit van je website te verbeteren.
Het up-to-date houden van je content is niet alleen belangrijk voor je E-E-A-T, maar toont ook deskundigheid en betrokkenheid in jouw vakgebied. Vooral in sectoren zoals gezondheid, technologie en financiën verandert informatie razendsnel.
Door je content regelmatig bij te werken, bied je jouw bezoeker de meest actuele en relevante kennis. Ook versterkt recente informatie je autoriteit. Websites die vaak worden vernieuwd, worden door gebruikers en zoekmachines als betrouwbaar gezien. Daarnaast is niets zo fijn als een website die antwoorden op je vragen geeft. Een site met verouderde content doet dit niet, en dat merken bezoekers.
Kortom, door alles actueel te houden versterk je niet alleen je positie in de ogen van zoekmachines, maar bouw je ook een sterkere relatie met je bezoekers.
Content geschreven door kunstmatige intelligentie is een veelbesproken onderwerp. De vraag is dan ook, hoe Google hiermee omgaat. Het gebruik van AI-tools als ChatGPT is volgens Google niet direct in strijd met de richtlijnen. Er is dus geen speciale AI-detectie tool die deze teksten opspoort. Google heeft aangegeven geen onderscheid te maken tussen content die door mensen is gecreëerd of door AI en richt zich puur op kwaliteitsinhoud.
Als het gaat om AI gegenereerde content en E-E-A-T wordt het een ander verhaal. Het beoordelen van ervaring binnen E-E-A-T is namelijk lastig als content gemaakt is door AI. Machines doen namelijk niet op dezelfde manier ervaringen op als mensen.
Neem bijvoorbeeld een arts, die vol passie schrijft over een gebroken been. Door zijn jarenlange ervaring en expertise scoort hij hoog op de E-E-A-T. AI gegenereerde content mist deze persoonlijke inbreng. Het kan wel betrouwbare bronnen hebben, maar zonder inzicht hierin is het lastig voor de lezers om betrouwbaarheid te controleren.
Het internet blijft zich ontwikkelen, en met AI-content moeten we kritisch blijven met wat we lezen en waar het vandaan komt. Terwijl machines leren en groeien, blijft de menselijke inbreng in content onvervangbaar. Gebruik AI daarom als hulpmiddel en neem niet alles klakkeloos over met knippen en plakken.
Content die valt onder ‘Your Money or Your Life’ heeft invloed op het welzijn, gezondheid, financiële situatie of veiligheid van mensen. Deze inhoud vind je in sectoren als:
Google hecht veel waarde aan de betrouwbaarheid en kwaliteit van de inhoud in deze sectoren. Daarom stellen ze hoge E-E-A-T-normen voor websites die YMYL-content bieden. Als je actief bent in één van deze sectoren, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je informatie van hoge kwaliteit levert en voldoet aan de E-E-A-T-richtlijnen.
E-E-A-T en linkbuilding zijn nauw met elkaar verbonden. Het komt er op neer: hoe beter en relevanter je content is, hoe groter de kans dat andere sites ernaar linken. En dat is uiteindelijk positief voor jouw website. Hieronder geven we voorbeelden hoe E-E-A-T linkbuilding kan beïnvloeden:
Samengevat speelt E-E-A-T een cruciale rol in linkbuilding. Door je te richten op het verbeteren van je E-E-A-T leg je een stevige basis voor goede backlinks en bouw je aan een duurzame linkbuildingstrategie. Zo zorg je voor een betere vindbaarheid van je website op de lange termijn.
Wikipedia staat bekend om zijn strikte en strenge richtlijnen. Dit gebeurt om ervoor te zorgen dat de inhoud die op het platform wordt gepubliceerd nauwkeurig, betrouwbaar en neutraal is. Het is niet makkelijk om een pagina aan te maken, maar als je er een hebt, versterkt dit aanzienlijk je autoriteit en betrouwbaarheid. Een Wikipedia-pagina kan ook leiden tot een kennisgrafiek oftewel een ‘Knowledge Panel’. Dit is een vak in de zoekresultaten dat extra informatie biedt, en zorgt voor een nog sterkere online aanwezigheid.
Hoewel backlinks en vermeldingen niet direct onderdeel zijn van E-E-A-T, zijn ze wel heel belangrijk voor de zichtbaarheid van je website in zoekmachines. Een vermelding van een site met een sterke reputatie kan wonderen doen. Toch wegen backlinks zwaarder. Interessant om te weten: niet alleen backlinks van sites met hoge autoriteit tellen mee. Een link van een website die op zijn beurt weer gelinkt is aan een gerespecteerde versterkt is ook een manier om jouw E-E-A-T te versterken.
Voorbeeld: Je hebt een sportschool, dan is het fantastisch om een link te krijgen van een grote naam in de fitnessbranche. Maar een link van een bekende lokale fitnessblogger, die zelf veel erkenning heeft gekregen, geeft ook een boost aan je online reputatie.
Je online reputatie is goud waard. Het laat namelijk betrouwbaarheid en kwaliteit zien. Factoren die een positieve invloed hebben op je online reputatie zijn:
Door deze elementen in te zetten bouw je aan een sterk online imago. Dit trekt niet alleen bezoekers, maar biedt ook nieuwe kansen. En vergeet niet, een sterke online reputatie vergt voortdurende aandacht en vernieuwing.
Een auteurspagina is een waardevolle manier om de E-E-A-T van je website te verbeteren. Het helpt vertrouwen op te bouwen bij de bezoekers van je site. Wanneer bezoekers zien dat de auteur een expert is op het gebied van een onderwerp, wordt de informatie op je website als betrouwbaar gezien.
Het tonen van opleidingen, ervaringen en vaardigheden versterkt je expertise en ervaring (Experience). Laat ook eerdere publicaties of erkenningen zien, dit versterkt namelijk je autoriteit (Authoritativeness). Het delen van contactgegevens maakt ook een wereld van verschil. Het laat namelijk zien dat je bereikbaar bent en dat je achter de inhoud staat (Trustworthiness).
Hier volgen enkele tips voor een optimale auteurspagina:
Door de ervaring, expertise, autoriteit en vertrouwen van de auteurs te laten zien, bouw je vertrouwen op bij bezoekers en behalen je een hogere ranking in zoekresultaten.
Het verbeteren van E-E-A-T voor je website is een continu proces dat geduld en de juiste kennis vereist. Heb je vragen over E-E-A-T? Neem dan contact met ons op! Samen zorgen we voor de optimalisatie van jouw website.
We mogen concluderen dat Google E-E-A-T gebruikt om de kwaliteit, betrouwbaarheid en relevantie van content op websites te waarborgen. Met de meest recente Google update wordt er niet alleen beoordeeld op basis van zoekwoorden, maar ook op hoe de inhoud de vragen van gebruikers beantwoordt. Bovendien wordt gekeken of de informatie van een betrouwbare bron komt.
Vooral bij onderwerpen die met financiën, gezondheid en welzijn te maken hebben, speelt E-E-A-T een nog belangrijkere rol. Voor deze YMYL-pagina’s is betrouwbare informatie van groot belang, en staan deze bij Google onder een vergrootglas.
Door ervaring, expertise, autoriteit en betrouwbaarheid aan te tonen, vergroot je de kans om hoog in de zoekresultaten te verschijnen. Door je te focussen op de punten van E-E-A-T leg je een stevige basis voor online succes en zorg je ervoor dat je website opvalt tussen de concurrentie.
E-E-A-T staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. In december 2022 heeft Google ‘Experience’ toegevoegd aan de bestaande E-A-T. Sinds de update weegt Google ook de persoonlijke ervaring van de maker van de content mee.
Dit zijn websites die content bevatten die impact kan hebben op iemands leven, geluk, gezondheid en financiële situatie. Google wil dat deze sites aan hoge E-E-A-T normen voldoen. Ze willen hiermee voorkomen dat gebruikers onjuiste of misleidende informatie krijgen.
Meest voorkomende fouten zijn:
E-E-A-T kan zeker van invloed zijn op lokale zoekresultaten. Google legt de nadruk op het geven van nauwkeurige en betrouwbare informatie en dit geldt voor alle websites, dus ook voor sites van lokale bedrijven.
Een goede E-E-A-T score, betekent voor Google dat je website betrouwbaar en waardevol is, wat kan leiden tot een betere positie in zoekresultaten. Dit maakt je website zichtbaarder en trekt meer bezoekers aan. Meer bezoekers betekent een grotere kans op verkoop van je producten of diensten, wat uiteindelijk je omzet verhoogt.
Hoewel een slechte E-E-A-T niet direct leidt tot gevolgen, kan het wel resulteren in een lagere rangschikking, wat neerkomt op minder zichtbaarheid in zoekresultaten.
Verstuur je het contactformulier op werkdagen, dan ontvang je binnen 24 uur een reactie.